Az okmányok beolvasásának, és az azon lévő adatok VIZA rendszerben történő tárolásának jogszabályi alapját a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény biztosítja. A törvény meghatározza az adatok kezelésével összefüggő kötelezettségeket is: „A turisztikai tárhelyszolgáltatónak az üzemeltetés során biztosítani kell a tárhelybe bekerült adatok megőrzését és biztonságos kezelését, a nem nyilvános adatok védelmét, a titokvédelemmel összefüggő kötelezettségek teljesítését.” A szálláshely-szolgáltatónak, mint adatkezelőnek egyéni adatkezelési tájékoztatóval kell rendelkezniük.
A szálláshely-szolgáltatót törvény kötelezi arra, hogy a vendég érkezésekor a személyi azonosításra alkalmas fényképes okmányán lévő adatokat okmányolvasóval beolvassa, és a szálláshelykezelő szoftverén keresztül, a Kormány rendeletében kijelölt tárhelyszolgáltató által biztosított tárhelyen rögzítse. A vendéget a személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól szóló 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet 34.§ (1) bekezdése kötelezi arra, hogy okmányát bemutassa a szálláshely-szolgáltatónak: „Az érvényes személyazonosító igazolványt a magyar állampolgár, a bevándorolt, a letelepedett, a menekült és az oltalmazott jogállású személy köteles sértetlenül megőrizni, jogszabályban meghatározott esetekben és módon − felhívásra − bemutatni, a személyazonosító igazolvány érvénytelenné válásakor, a visszavonás elrendelésekor vagy a jogosultság megszűnésekor, illetve az új állandó személyazonosító igazolvány kiadásakor a személyazonosító igazolvány átvételére jogosult hatóságnak leadni.”
Az adatokat a szálláshely a 14 év alatti vendégek esetében képviselőjének (pl. szülő, gondviselő) nyilatkozata alapján is rögzítheti.
A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény 9/H. § (2) bekezdése szerint a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevő az (1) bekezdés b) pontja szerinti okmányt a szálláshely-szolgáltatónak az adatok rögzítése céljából bemutatja. Az okmány bemutatásának hiányában a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja.
Az adatokat a szálláshely a 14 év alatti vendégek esetében képviselőjének (pl. szülő, gondviselő) nyilatkozata alapján is rögzítheti.
A szálláshely-szolgáltatás egy polgári jogi megállapodás alapján történik, amely a szálláshely-szolgáltató és a vendég között jön létre. Amennyiben a vendég nem mutatja be az okmányait a szálláshely-szolgáltatónak, szálláshely-szolgáltatás megtagadása kötelező a szolgáltató részéről, a szálláshely-szolgáltatónak nincs mérlegelési jogköre, ebben az esetben a vendég az, aki nem teljesíti a megállapodásból őt terhelő kötelezettséget. Arra az esetre tehát, ha a vendég nem mutatja be az okmányait, szerződésszegés általános szabályai, illetve a szállás lemondásának szabályai alkalmazhatóak. A lemondásra vonatkozó szabályokról – arra vonatkozóan, hogy a szolgáltatás árának mekkora részét kell megfizetnie a vendégnek – a felek a polgári jog szabályai szerint állapodnak meg egymás között (pl. általános szerződési feltételek keretében).
A vendég köteles személyazonosításra alkalmas okmányát a szálláshely-szolgáltatónak bemutatni. Ez a folyamat azonban történhet más helyszínen is, például abban az esetben, ha a szálláshely-szolgáltató a szálláshelytől eltérő helyen adja át a kulcsot.
Ezen túlmenően a szálláshely-szolgáltató a szálláshelykezelő szoftvere segítségével lehetőséget biztosíthat a vendége számára, hogy a törvényben előírt személyes adatait okmányáról távolról, digitálisan, okmányolvasás útján, saját maga olvassa be.
A vendég által megadott adatok ellenőrzése − a VIZA rendszerbe való továbbítást megelőzően – továbbra is a szálláshely-szolgáltató felelőssége. Ezért a távoli okmányolvasás során megadott adatok tekintetében, legkésőbb a vendég érkezésekor, a szálláshely-szolgáltatónak meg kell győződnie a személy azonosságáról, és az előzetesen rögzített adatok valódiságáról. Az ellenőrzés megtörténhet a vendég érkezése előtt is, akár egy videóhívás, akár az egyezőséget bizonyító digitális kép útján.
Az okmányolvasót az okmányok bemutatásakor az adatok szálláshelykezelő szoftverbe történő rögzítéséhez kell használni.
Ezen túlmenően a szálláshely-szolgáltató a szálláshelykezelő szoftvere segítségével lehetőséget biztosíthat a vendége számára, hogy a törvényben előírt személyes adatait okmányáról távolról, digitálisan, okmányolvasás útján, saját maga olvassa be.
A vendég által megadott adatok ellenőrzése − a VIZA rendszerbe való továbbítást megelőzően – továbbra is a szálláshely-szolgáltató felelőssége. Ezért a távoli okmányolvasás során megadott adatok tekintetében, legkésőbb a vendég érkezésekor, a szálláshely-szolgáltatónak meg kell győződnie a személy azonosságáról, és az előzetesen rögzített adatok valódiságáról. Az ellenőrzés megtörténhet a vendég érkezése előtt is, akár egy videóhívás, akár az egyezőséget bizonyító digitális kép útján.
A jogszabály a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) számára kizárólag statisztikai adatok szolgáltatását írja elő. Ez azt jelenti, hogy az NTAK számára a szálláshelykezelő szoftverben a szálláshely-szolgáltató által kizárólag a vendégek tartózkodásával összefüggő statisztikai jellegű és forgalmi adatok rögzítése és beküldése kötelező. Az NTAK-ba továbbra sem érkeznek személyes adatok. A VIZA rendszer az NTAK-tól teljesen elkülönült rendszer. A VIZA rendszerbe kerülnek be titkosított módon azok a személyes adatok, amelyeket a szálláshely-szolgáltató okmányolvasón keresztül rögzített a szálláshelykezelő szoftverben. Az NTAK és VIZA tehát két önálló rendszer, amely önálló rendszerekhez két egymástól teljesen elkülönült informatikai csatornán keresztül csatlakoznak a szálláshelykezelő szoftverek.
Mivel a jogszabály nem tesz különbséget a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevők között állampolgárság alapján sem, így minden, magyarországi szálláshelyen megszálló 14. életévét betöltött vendég adatait a személy azonosítására szolgáló okmányból, okmányolvasó segítségével kell rögzíteni a szálláshelykezelő szoftverben.
Az adatokat a szálláshely a 14 év alatti vendégek esetében képviselőjének (pl. szülő, gondviselő) nyilatkozata alapján is rögzítheti.
Az okmányok olvasására olyan okmányolvasót lehet használni, amely együtt tud működni olyan szálláshelykezelő szoftverrel, ami a turisztikai tárhelyszolgáltató igazolásával rendelkezik arra nézve, hogy képes a VIZA rendszer számára adatot továbbítani. Érdemes olyan okmányolvasót választani a piacon elérhetőek közül, amely felismer minden típusú útlevelet. A VENDÉGEM ingyenesen használható szoftver okmányolvasó modulja a magyar személyi igazolvány, vezetői engedély és útlevél, az európai személyi igazolványok, útlevelek és jogosítványok, valamint a harmadik országból érkező vendég esetében az útlevél okmányolvasásra is alkalmas.
A szálláshely-szolgáltató a szálláshelykezelő szoftverbe főszabály szerint okmányolvasón keresztül rögzítheti a vendég azonosítására szolgáló okmányból az adatokat, ehhez a 14. életévét betöltött vendégnek az azonosításra alkalmas okmányait be kell mutatnia. Ellenkező esetben a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja. Ha nem a szálláshely-szolgáltató személyesen, akkor pl. alkalmazottja vagy megbízottja is elláthatja az okmányolvasási feladatokat, ennek megszervezése a szálláshely-szolgáltató feladata és felelőssége.
Ezen túlmenően a szálláshely-szolgáltató a szálláshelykezelő szoftvere segítségével lehetőséget biztosíthat a vendége számára, hogy a törvényben előírt személyes adatait okmányáról távolról, digitálisan, okmányolvasás útján, saját maga olvassa be.
A vendég által megadott adatok ellenőrzése − a VIZA rendszerbe való továbbítást megelőzően – továbbra is a szálláshely-szolgáltató felelőssége. Ezért a távoli okmányolvasás során megadott adatok tekintetében, legkésőbb a vendég érkezésekor, a szálláshely-szolgáltatónak meg kell győződnie a személy azonosságáról, és az előzetesen rögzített adatok valódiságáról. Az ellenőrzés megtörténhet a vendég érkezése előtt akár egy videóhívás útján is.
A VIZA rendszerhez történő csatlakozást – így az adattovábbítást is − a területileg illetékes kereskedelmi hatóság ellenőrzi.
Azt a társaságot keresse, ahonnan az okmányolvasót beszerezte vagy a szálláshelykezelő szoftver gyártóját, forgalmazóját. A VENDÉGEM alkalmazás használata közben felmerülő kérdés vagy probléma esetén forduljon az ügyfélszolgálathoz a 06-1-550-1855-ös telefonszámon vagy a turisztika@1818.hu e-mail címen.
A szálláshely-szolgáltató a szálláshelykezelő szoftverbe főszabály szerint okmányolvasón keresztül rögzítheti a vendég azonosítására szolgáló okmányból az adatokat a szálláshelykezelő szoftverben. Ehhez a 14. életévét betöltött vendégnek az azonosításra alkalmas okmányait be kell mutatnia. Ellenkező esetben a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja. Ha nem a szálláshely-szolgáltató személyesen, akkor pl. alkalmazottja vagy megbízottja is elláthatja az okmányolvasási feladatokat, ennek megszervezése a szálláshely-szolgáltató feladata és felelőssége. Ez a folyamat azonban történhet más helyszínen is, például abban az esetben, ha a szálláshely-szolgáltató a szálláshelytől eltérő helyen adja át a kulcsot.
Ezen túlmenően a szálláshely-szolgáltató a szálláshelykezelő szoftvere segítségével lehetőséget biztosíthat a vendége számára, hogy a törvényben előírt személyes adatait okmányáról távolról, digitálisan, okmányolvasás útján, saját maga olvassa be.
A vendég által megadott adatok ellenőrzése − a VIZA rendszerbe való továbbítást megelőzően – továbbra is a szálláshely-szolgáltató felelőssége. Ezért a távoli okmányolvasás során megadott adatok tekintetében, legkésőbb a vendég érkezésekor, a szálláshely-szolgáltatónak meg kell győződnie a személy azonosságáról, és az előzetesen rögzített adatok valódiságáról. Az ellenőrzés megtörténhet a vendég érkezése előtt is, akár egy videóhívás, akár az egyezőséget bizonyító digitális kép útján.
A VIZA rendszerhez történő csatlakozást – így az adattovábbítást is - a területileg illetékes kereskedelmi hatóság ellenőrzi.
Nem, lejárt okmány nem alkalmas a vendég személyazonosítására. A Turizmus tv. 9/H.§ (1) bekezdés b) pontja szerint a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevő személyazonosításra alkalmas okmányát szükséges bemutatni az adatok rögzítése céljából a szálláshely-szolgáltató számára, az adott személy azonosítása pedig kizárólag érvényes okmánnyal történhet, a lejárt okmány a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény alapján érvénytelen. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény alapján érvénytelen a személyazonosító igazolvány, ha
Az adatokat a szálláshely a 14 év alatti vendégek esetében képviselőjének (pl. szülő, gondviselő) nyilatkozata alapján is rögzítheti.
Egy személyazonosításra alkalmas hatósági igazolvánnyal minden polgár köteles rendelkezni, és azt magánál tartani. Személyazonosításra alkalmas okmány
Amennyiben a 14. életévét betöltött szálláshely-szolgáltatást igénybe vevő nem rendelkezik érvényes útlevéllel vagy kártya formátumú vezetői engedéllyel, és állandó személyazonosító igazolványának érvényességi ideje lejárt, vagy adatváltozás miatt újat igényelt, - kérelmére - ideiglenes személyazonosító igazolványt kell kiadni. Ebben az esetben az ideiglenes személyazonosító igazolvány – az érvényességi ideje alatt – egyenértékű az állandó személyazonosító igazolvánnyal, így a szálláshelyre történő bejelentkezés és adatrögzítés során a szálláshely-szolgáltató köteles azt elfogadni.
A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény 9/H. § (2) bekezdése szerint a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevő az (1) bekezdés b) pontja szerinti okmányt a szálláshely-szolgáltatónak az adatok rögzítése céljából bemutatja. Az okmány bemutatásának hiányában a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja. A szálláshely-szolgáltatás egy polgári jogi megállapodás alapján történik, amely a szálláshely-szolgáltató és a vendég között jön létre. Amennyiben a vendég nem mutatja be az okmányait a szálláshely-szolgáltatónak, szálláshely-szolgáltatás megtagadása kötelező a szolgáltató részéről, a szálláshely-szolgáltatónak nincs mérlegelési jogköre, ebben az esetben a vendég az, aki nem teljesíti a megállapodásból őt terhelő kötelezettséget. Az MTÜ jogi álláspontja szerint ez az eset megfelel annak, amikor a vendég nem jelenik meg a szálláshelyen a szolgáltatás kezdő időpontjában. Arra az esetre tehát, ha a vendég nem mutatja be az okmányait, a szerződésszegés általános szabályai, illetve a szállás lemondásának szabályai alkalmazandóak. A lemondásra vonatkozó szabályokról – arra vonatkozóan, hogy a szolgáltatás árának mekkora részét kell megfizetnie a vendégnek – a felek a polgári jog szabályai szerint állapodnak meg egymás között (pl. általános szerződése feltételek keretében).