Vendégek

2021. január 1-jén hatályba lépett a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény módosítása, amely kötelezi a szálláshely-szolgálatót, hogy a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevők törvényben meghatározott adatait a Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató által biztosított tárhelyen rögzítse a törvényben meghatározott célból.

A Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ).

A törvénymódosítással bevezetett tárhely feladatait a Vendég Információs Zárt Adatbázis (VIZA) rendszer látja el.

A VIZA egy többszörös, aszimmetrikus titkosítással védett informatikai rendszer, amelyben 2021. szeptember 1-jétől a magyarországi szálláshelyen megszálló minden vendég törvényben meghatározott személyes adatait titkosított módon tárolják. A szálláshely-szolgálató a vendégek adatait a tudomására jutást követő első év utolsó napjáig kezeli, tehát a VIZA rendszer legfeljebb két éven keresztül őrzi meg az oda beküldött adatokat, amelyeket kizárólag a rendőrség használhat fel bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatainak ellátásához.

A VIZA rendszer mindannyiunk biztonságát szolgáló, szigorúan zárt és védett adattár, amelyre a jogszabályok által elrendelt, különlegesen szigorú biztonsági előírások vonatkoznak. A VIZA rendszer kizárólag titkosított adatot képes befogadni. Európa számos, évente több tíz millió turistát fogadó országában szintén hasonló a bejelentkezés módja. Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Olaszországban, Németországban és Franciaországban is egyaránt használnak okmányolvasót a szálláshely-szolgáltatók, ezzel is meggyorsítva és megkönnyítve a bejelentkezést. Magyarország az elmúlt években sikeresen őrizte meg biztonságos úticél státuszát, többek között ennek is volt köszönhető a 2019. évi turisztikai rekord, amikor 16,5 millió vendég szállt meg hazai szálláshelyeken. A digitális érkeztetés újabb eszköz a szálláshely-szolgáltatók számára a minőségi szolgáltatásnyújtáshoz, és mindannyiunk biztonságának megőrzéséhez.

A hatályos törvények szerint Magyarországon életkortól függetlenül minden polgárnak kötelezően kell rendelkeznie személyazonosságát igazoló hatósági igazolvánnyal (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély), tehát már az újszülötteknek is. A jogszabályok alapján az adatok rögzítése minden igénybe vevő vendégre vonatkozóan egyformán kötelező, így sem életkor, sem más változó – pl. a szolgáltatás után fizetendő díj, kedvezmények, a tartózkodás hossza, rokoni kapcsolat a szállásadóval – alapján az adatok rögzítésétől eltekinteni nem lehet.

Hozzáférés a rendszer adataihoz

Törvényi felhatalmazás alapján a VIZA rendszerben tárolt titkosított adatokban kizárólag a rendőrség végezhet keresést informatikai eszközön keresztül. Keresés a bűnüldözés, a bűnmegelőzés, valamint a közrend, a közbiztonság, az államhatár rendjének, az érintett és mások jogainak, biztonságának és tulajdonának védelme, és a körözési eljárás lefolytatása érdekében indítható. A keresés eredményeként a rendőrség célzottan és kizárólag azt az információt ismerheti meg, hogy az általa megadott keresési feltételek szerinti személy mely szálláshely-szolgáltatónál szerepel igénybe vevőként, mikor érkezett, és várhatóan mikor távozik vagy mikor távozott. Ezt követően – az adatkérés céljának megjelölésével – a rendőség a szálláshely-szolgáltató által kezelt egyéb adatok továbbítását is kérheti, az adatszolgáltatást a szálláshely-szolgáltató térítésmentesen teljesíti.

Rögzítendő adatok

A szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást igénybevevő bejelentkezésekor az okmányolvasó segítségével az alábbi adatokat rögzíti a szálláshelykezelő szoftver útján a Kormány rendeletében kijelölt tárhelyszolgáltató által biztosított tárhelyen. 

  • családi és utónév;
  • születési családi és utónév;
  • születési hely és idő;
  • neme;
  • állampolgársága;
  • anyja születési családi és utóneve;
  • a személyazonosításra alkalmas okmány vagy útiokmány azonosító adatai (14. életévét betöltött vendég esetén).

A felsorolt adatokat a szálláshely a 14 év alatti vendégek esetében képviselőjének (pl. szülő, gondviselő) nyilatkozata alapján is rögzítheti.


Továbbá az alábbi adatokat is rögzíti a szálláshelykezelő szoftverben:

  • a szálláshely-szolgáltatás címe;
  • a szálláshely igénybevételének kezdő és várható, valamint tényleges befejező időpontja.

Nem kell rögzíteni azt az adatot, amelyet az okmány nem tartalmaz.


Azokat az adatokat:

  • amelyeket az okmányolvasó nem tud leolvasni,
  • vagy hibásan olvas le

a szálláshely-szolgáltató manuális adatbevitel útján köteles rögzíteni a szálláshelykezelő szoftverben.


A szálláshely-szolgáltatók által használt eszközök és a VIZA rendszer a beolvasott okmányok képét nem tárolhatja.


A hatályos törvények szerint Magyarországon életkortól függetlenül minden polgárnak kötelezően kell rendelkeznie személyazonosságát igazoló hatósági igazolvánnyal (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély), tehát már az újszülötteknek is. A jogszabályok alapján az adatok rögzítése minden igénybe vevő vendégre vonatkozóan egyformán kötelező, így sem életkor, sem más változó – pl. a szolgáltatás után fizetendő díj, kedvezmények, a tartózkodás hossza, rokoni kapcsolat az igénybe vevővel – alapján az adatok rögzítésétől eltekinteni nem lehet.

A szálláshely-szolgáltatást igénybe vevő 14. életévét betöltött vendég a személyi azonosításra alkalmas okmányát a szálláshely-szolgáltatónak az adatok rögzítése céljából bemutatja.

Az okmány bemutatásának hiányában a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja.

Nem kell rögzíteni azt az adatot, amelyet az okmány nem tartalmaz. Azokat az adatokat, amelyek rögzítése a szálláshelykezelő szoftver okmányolvasóján keresztül nem lehetséges, a szálláshely-szolgáltató manuális adatbevitel útján rögzíti a szálláshelykezelő szoftverében.


Vendég jelenléte nélküli adatrögzítés

A szálláshely-szolgáltató a szálláshelykezelő szoftvere segítségével lehetőséget biztosíthat a vendége számára, hogy a törvényben előírt személyes adatait okmányáról távolról, digitálisan, okmányolvasás útján, saját maga olvassa be.

A vendég által megadott adatok ellenőrzése − a VIZA rendszerbe való továbbítást megelőzően – továbbra is a szálláshely-szolgáltató felelőssége. Ezért a távoli okmányolvasás során megadott adatok tekintetében, legkésőbb a vendég érkezésekor, a szálláshely-szolgáltatónak meg kell győződnie a személy azonosságáról, és az előzetesen rögzített adatok valódiságáról. Az ellenőrzés megtörténhet a vendég érkezése előtt is, akár egy videóhívás, akár az egyezőséget bizonyító digitális kép útján.

Személyazonosító okmányok

Személyazonosításra alkalmas okmányok, amelyek a jogszabály által kötelezően előírt adatokat tartalmazzák:

személyi
igazolvány

vezetői engedély

útlevél

Bár a felsorolt okmányok fényképet is tartalmaznak, sem a fénykép, sem egyéb biometrikus azonosító fogadására a VIZA rendszer nem képes, így azok sem beolvasásra, sem rögzítésre, sem továbbításra nem kerülnek.

Amennyiben Ön vagy az Önnel együtt utazók 14. életévüket betöltötték és az utazást megelőzően nem rendelkeznének érvényes személyazonosító okmánnyal, javasoljuk, megfelelő időben tekintsék át a magyar személyazonosító okmányok kiadása, cseréje, pótlása feltételeit a Kormányablakok információs oldalán, és tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a szálláshelyre érkezéskor minden utazó érvényes személyazonosító okmánnyal rendelkezzen:

Személyes adatok kezelése

A VIZA rendszer kizárólag olyan adatcsomagokat fogad be az igazolt, okmányolvasóval ellátott szálláshelykezelő szoftverekből, ahol a személyes adatokat a szálláshely-szolgáltató a jogszabályban meghatározott módon titkosító kulcsok segítségével titkosította

A hatályos jogszabályok alapján a 14. életévüket betöltött vendégeknek be kell mutatniuk személyazonosításra alkalmas okmányukat: „az érvényes személyazonosító igazolványt a magyar állampolgár, a bevándorolt, a letelepedett, a menekült és az oltalmazott jogállású személy köteles sértetlenül megőrizni, jogszabályban meghatározott esetekben és módon – felhívásra – bemutatni.

A VIZA rendszer számára történő adatrögzítésben és adattovábbításban a szálláshely-szolgáltató a vendég személyes adatainak adatkezelője, a Magyar Turisztikai Ügynökség, mint turisztikai tárhelyszolgáltató (MTÜ) pedig a szálláshely-szolgáltató adatfeldolgozója.

A szálláshely-szolgáltató a hatályos jogszabályok alapján köteles adatkezelési tájékoztatóval rendelkezni, hiszen a vendégeket az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény, valamint a GDPR rendelet alapján egyértelműen, közérthetően és részletesen tájékoztatni kell az adatai kezelésével kapcsolatos minden tényről, így különösen az adatkezelés céljáról és jogalapjáról, az adatkezelésre és az adatfeldolgozásra jogosult személyéről, az adatkezelés időtartamáról, illetve arról, hogy kik ismerhetik meg az adatokat. A tájékoztatásnak ki kell terjednie az érintett adatkezeléssel kapcsolatos jogaira és jogorvoslati lehetőségeire is.